الطريق
الجمعة 20 سبتمبر 2024 08:53 مـ 17 ربيع أول 1446 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

الطبلاوي: «بناخد 40 جنيه معاش من نقابة القراء»

اشتكى نقيب قراء القرآن الكريم في مصر، الشيخ محمد محمود الطبلاوي؛ من حال النقابة، واصفًا إياها بـ"المظلومة"، مشيراً إلى أن معاش قارئ القرآن الكريم 40 جنيها فقط.

وأكد الطبلاوي خلال لقاء الإعلامية إيمان السهلي ببرنامج "المواجهة" المذاع عبر فضائية "إكسترا نيوز"، أن "قراء القرآن بيصرفوا 40 جنيه معاش، واتكلمنا كتير وكلمت الدكتور علي جمعة، على اعتبار يزود المعاشات فبصراحة الراجل قالي اللي في القدرة بتجيبه المغرفة واحمد ربنا على كده"، موضحاً أن النقابة تقوم بدور كبير وتحث الناس على حفظ القرآن الكريم وتعطي تصريحا لسفراء القراء للخارج، مشيرًا إلى أن عدد أعضائها وصل لـ8000 عضو.

وأشار الطبلاوي إلى أن شروط الانضمام للنقابة هي حفظ القرآن الكريم والأحكام وحسن السير والسلوك.
وأثنى الطبلاوي على عدد من القراء، منهم محمد محمود الخشت وحجاج الهنداوي وطه النعماني وخضر أحمد مصطفى.

واستنكر الطبلاوي غلاء أجر بعض القراء في المآتم: "اللي بياخدوا 15 ألف وإحنا كنا بناخد 5 صاغ و10 صاغ واللي بيدفع يستحمل بقا".

وطالب "الطبلاوي" القراء بالتهاون مع المواطنين وعدم مغالاتهم في أجورهم: "سمعت اللي بيطلب 10 آلاف واللي بيطلب 15 ألف واللي بيطلب 25 ألف ليه هو انت رايح تحيي الميت".

وقال الطبلاوي إن الكتاتيب انقرضت: "مبقتش موجودة وحاجة اتمحى اسمها لأن الكتاب كان معمل تفريخ".

وطالب الطبلاوي برفع أجور محفظي القراء "المحفظ لازم يقاوم الفقر ولازم يتعمل للمحفظ أقل القليل 500 جنيه في الشهر عشان يعتني بالأولاد ويحفظهم القرآن".