الطريق
الجمعة 20 سبتمبر 2024 10:24 مـ 17 ربيع أول 1446 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

نجيب ساويرس يشعل تويتر بهجوم عنيف على عبد الناصر: فضحنا وفقرنا

ساويرس
ساويرس

أثار رجل الإعمال نجيب ساويرس الجدل علي موقع تويتر عقب هجوم عنيف شنه علي الزعيم الراحل جمال عبد الناصر.

وقال ساويرس في معرض رده في مناقشة مفتوحة مع متابعية "لا انا شايف إنه فاشل مش كفاية ...ضيع البلد جاب عاليها واطيها دمر الرقعة الزراعية بتقسيمها افلس كل الشركات الناجحة بتأميمها و دخلنا حرب اليمن و بهدلنا و فضحنا قدام إسرائيل فى ٦٧ بهزيمة منكرة و سجن كل من طالب بالحريات غير التعذيب فى المعتقلات بحمزة البسيونى و صلاح نصر ... اكمل ؟ .

مقولة ساويرس جاءت في سياق نقاش مع متابعيه دار عبر حسابه على موقع «تويتر»، الجمعة، بدأ بسؤال أحد المتابعين: «لو معاك الجنسية الأمريكية هترشح مين ترامب ولا بايدن يا باشمهندس»، ليرد ساويرس: «الاتنين أنيل من بعض واحد عجوز واشتراكي، ومش فوق مستوى الشبهات، والتاني محدث نعمة وغبي وأخلاقياته زفت وتصريحاته هابلة ومغرور على الفاضى وطول النهار يشكر في نفسه».

 

 

ليعود ويساله متابع أخر: «هي اشتراكي شتيمة؟»، ليجيب ساويرس: «لا، بس نظرية فاشلة ... وتتسبب في الفساد.. المال السايب اللى ملوش صاحب منهوب ويشجع على الفساد».

ليرد آخر: «نظام الراحل العظيم جمال عبدالناصر كان اشتراكي وأسس قواعد العدالة الاجتماعية في مصر بعد ما كانت إقطاعية رأس ماليه.. عبدالناصر فاشل مثلا؟».

 

 

ويستمر النقاش برد أحد المتابعين: «هو أنت خايف تقول فاشل يا باشمهندس.. طبعا فاشل»، ليبادره ساويرس بالرد: «مش فاشل، كارثى، ودمر مصر، لا أنا شايف إن فاشل مش كفاية، ضيع البلد جاب عاليها واطيها دمر الرقعة الزراعية بتقسيمها افلس كل الشركات الناجحة بتأميمها ودخلنا حرب اليمن وبهدلنا وفضحنا قدام إسرائيل في ٦٧ بهزيمة منكرة وسجن كل من طالب بالحريات غير التعذيب في المعتقلات بحمزة البسيونى وصلاح نصر... ... أكمل؟».