الطريق
الثلاثاء 17 سبتمبر 2024 02:59 صـ 13 ربيع أول 1446 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
محافظ البحيرة تشارك في مؤتمر نادي الروتاري لتنمية العضوية بالإسكندرية احتفالية مديرية أوقاف البحيرة بمناسبة المولد النبوي الشريف ”كيفية التعامل مع الإعاقة” في لقاء المجموعة السادسة لمسؤولي التمكين بهيئة قصور الثقافة غدا.. قصور الثقافة تقدم أوبريت ”بداية جديدة” على مسرح روض الفرج لقاءات ثقافية وإنشاد في احتفالات ثقافة الفيوم بالمولد النبوي الشريف العمل تعلن افتتاح فعاليات مبادرة (سلامتك تهمنا) بمصنع كيما فيلم X مراتي ينضم لقائمة أعلى 10 أفلام تحقيقا للإيرادات في تاريخ السينما المصرية انطلاق مبادرة ”باحثون من أجل مصر” بجامعة دمنهور بتنظيم أسرة طلاب من أجل مصر تعليق مرتضى منصور عقب قرار إخلاء سبيل فتوح استعدادًا لمبادرة «بداية».. محافظ الغربية يتفقد اصطفاف المعدات ويشدد على ضرورة العمل بروح الفريق بعد إخلاء سبيله.. موقف أحمد فتوح من المشاركة مع الزمالك أمام الأهلي بالسوبر الإفريقي غدًا.. المنيا تشهد أكبر ملتقيات التوظيف لتوفير 5 آلاف فرصة عمل

حولت أبنائها لسلعة.. تفاصيل محاكمة أم زياد بتهمة الاتجار بالبشر

البلوجر أم زياد
البلوجر أم زياد

حجزت محكمة جنايات الإرهاب والاتجار بالبشر بمركز إصلاح وتأهيل وادي النطرون أمام الدائرة الثامنة، قضية البلوجر أم زياد بتهمة الاتجار بالبشر لجلسة غداً 26 نوفمبر للنطق بالحكم.

وينشر "الطريق" نص التحقيقات مع المتهمة وجاء كالتالي:

س: ما ظروف ضبطك وعرضك على النيابة العامة؟

ج: اللي حصل أني كنت نايمة في بيتي اللي في شارع الأمير، والأمن جابني على قسم الخصوص وبعد كده النيابة العامة.

س: ومتى كان ذلك تحديدًا؟

ج الكلام ده حصل فجر يوم الخميس اللي فات الموافق 2023/5/4.

س: ومن أين تم ضبطكِ؟

ج: أنا اتمسكت من بيتي اللي في شارع الأمير بعد موقف التكاتك - الخصوص.

س: وما كيفية إدارتك لحسابك بالقناة الجديدة وحساب تيك توك؟

ج: أنا اتفرجت على فيديو على اليوتيوب ازاي أعمل إيميل وجبت ورقة وقلم ومشيت مع الخطوات وكتبتها ودخلت على الجيميل Gmail وعملت حساب عليه وبعدها اتفرجت على فيديو على اليوتيوب بعد ما علمت بحث عن كيف أنشئ قناة، ومشيت مع الخطوات وصورت بطاقتي في خانة إثبات الهوية اللى على اليوتيوب بالكاميرا، وعملت القناة يوميات أم زياد وهبة، وكنت بتعلم لسه على القناة دى ومكنش عليها متابعين كتير هما حوالى 15 ألف متابع، وبالنسبة لبرنامج التيك توك محمد ابني هو اللي عملهولي في الأول هو اللي كان بيديره لحد ما اتعلمت أحوّل الهدايا لرصيد إزاي وينزلي على حساب ال باي بال، وأصرفهم من أي مكنة بنك بس لو الحساب اللى على موبايلى خرج معرفش أدخل عليه تاني لأن ابني محمد هو اللى عارف البريد الإلكتروني اللي مربوط بيه والرقم السري.

س: وإلى أين تم اقتيادكِ؟

ج هما خدونى على قسم الخصوص.

س: من يُدير الحسابات المرتبطة به؟

ج: محمد ابني هو اللي بيدير الحسابات دي ماعدا قناة أنا عملتها جديد على اليوتيوب اسمها يوميات أم زياد وهبة أنا اللي بديرها بس أنا لسه عملاها وبالنسبة لحساب التيك توك بتاعي أنا اللي بديره.

س: ومن الناشر عبر تلك الحسابات؟

ج: محمد وهو اللي كان بينشر الفيديوهات اللي على الحسابات بتاعتي ماعدا حوالي أربع أو خمس فيديوهات أنا اللي نزلتهم ودا بالنسبة للفيس بوك واليوتيوب والخاصة بالقناة القديمة، والتيك توك من ساعة ما الحساب اتعمل وأنا اللي بديره وبنزل عليه الفيديوهات، أما بالنسبة للقناة الجديدة اللي أنا عملتها على اليوتيوب يوميات أم زياد وهبه أنا اللي كنت بنشر الفيديوهات بتاعتها على القناة.