الطريق
الجمعة 20 سبتمبر 2024 04:29 مـ 17 ربيع أول 1446 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

بعد وقفه عن الغناء.. حمو بيكا: ”ناخد آراء الجمهور لو مش عايزيني هوقف شغل” (فيديو)

حمو بيكا
حمو بيكا

علق مؤدي المهرجانات حمو بيكا، على قرار نقابة المهن الموسيقية بمنع مؤديين المهرجانات عن العمل، في بيان رسمي وشمل 19 مطربًا، وأبرزهم حمو بيكا، وأحمد قاسم الشهير بـ فيلو، وحسن شاكوش، وكزبرة وحنجرة.

وقال حمو بيكا، في لايف عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، :"أي مسؤول في مصر لازم يدعمنا بعد قرار الوقف، سفرنا برا مصر، وعملنا حفلات خارج مصر، لسه راجع من دبي والسعودية، عمري ما شوفت كده في حياتي، الناس بتستقبلنا وبترحب بينا وبنشتغل، شوية شباب حبت المزيكا ونجحت".

وتابع حمو بيكا: "مش بعد ما تخلو الجمهور يسمعنا، أكتر من 100 مليون، توقفونا، ناخذ آراء الجمهور، لو الجمهور اللي بيسمعنا مش عايزينا نغني، احنا هنوقف غناء والشغل، أي مسؤول في النقابة احنا بنحبكم ونحترمكم، وهنفضل نحب الاستاذ هاني شاكر من غير اي شئ، نجحنا أو سقطا، لكم الاحترام لكن حرام، محتاجين حد يقف معانا".

وأضاف: "ربنا لما بيرزق شخص ويكرمه، لو العالم كله وقف أمامه، ربنا هيكرمنا".

اقرأ أيضًا.. خاص.. مادلين طبر: ”انتظروني في فيلم رعب مفاجأة”هذه هدية حمو بيكا لخطيبته بمناسبة شهر رمضان

وأعلنت نقابة المهن الموسيقية عن مؤديين المهرجانات الممنوعين عن العمل، في بيان رسمي وشمل 19 مطربًا، وهم حمو بيكا، وأحمد قاسم الشهير بـ فيلو، وحسن شاكوش، وكزبرة وحنجرة، ومجدي شطة، ومصطفى زكريا الشهير بـ مسلم، وعمرو حاحا، وعنبة.

بالإضافة إلى أبو ليلة، العصابة، حمو طيخة، الزعيم، شكل، علاء فيفتي، وزة مطرية، شواحة، فرقة الكعب العالي، وريشا كوستا وولاد سليم، وسمارة.

وقالت الموسيقيين: "يُمنع كل من ليس عضوًا في النقابة، وغير مصرح له بالعمل لحين تصحيح أوضاعه واجتياز الاختبارات".