الطريق
الجمعة 20 سبتمبر 2024 04:39 مـ 17 ربيع أول 1446 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

ميدو: ”اتفقت مع مرتضى منصور نضغط على اللاعبية.. والزمالك عايز يلحق الأهلي” (فيديو)

ميدو
ميدو

كشف أحمد حسام ميدو نجم الزمالك السابق، العديد من الكواليس داخل القلعة البيضاء واتفاقه مع مرتضى منصور رئيس مجلس الإدارة المعزول بقرار اللجنة الأولمبية، للضغط على لاعبي الفريق الأول لكرة القدم.

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي صباح اليوم، عددًا من تصريحات ميدو المسجلة خلال حواره مع الجماهيرعلى تطبيق التواصل الاجتماعي "كلوب هاوس": "خبر أشرف بنشرقي وإنذاره فسخ التعاقد مع النادي كان بالاتفاق مع مجلس إدارة الزمالك برئاسة مرتضى منصور، ومجلس الإدارة استخدم برنامج أوضة اللبس كأداة إعلامية للنادي".

وتابع: "بعدها قولت إن أوباما بيتشرط على نادي الزمالك في وقت التجديد، وده كان بالاتفاق مع رئيس الزمالك لعمل ضغوط على اللاعب من أجل التجديد".

 

وكشف نجم الزمالك السابق وفقًا للتصريحات المتداولة: "وقت وجود مرتضى منصور في النادي، كنا بنعمل حاجات بالاتفاق مع الإدارة عشان نعمل ضغوط على اللاعيبة ونطلعهم على المسرح".

وأضاف: "كان لازم وقتها اتكلم شوية وأهاجم الزمالك، علشان أقدر أخدع الجمهور والإعلام الأهلاوي، علشان وقت ما أطلع واخبط في الأهلي محدش يقول انت بتعمل إيه".

 

وتطرق ميدو للحديث عن الأهلي، حيث قال: "في الأهلي بيحطوا مصلحة النادي فوق مصلحتهم الشخصية، لكن في الزمالك بتتحط المصالح الشخصية فوق النادي".

 

وشدد: "الزمالك حاليًا أقصى أماله إنه يكون مثل النادي الأهلي، والكلام عن نادي القرن والمظلومية يمنح مبرر للاعبي الزمالك للهزيمة وتبقى بعد كدة شماعة، لازم نبص لقدام، أنا مش الأهلي أنا عايز ألحق الأهلي".

وأضاف: لمدة 20 سنة المجاملات التحكيمية كانت للأهلي، بس في وقت مرتضى منصور المجاملات التحكيمية كانت للأهلي والزمالك واتحاد الكورة كان بيخاف من مرتضى".

 

اقرأ أيضًا: ”مش عايزين الزمالك يقف على رجله”.. ميدو يفضح فاروق جعفر أمام الجماهير

واختتم ميدو تصريحات عن صورته مع الخطيب، التي أثارت جدلًا واسعًا: "كل مرة هشوف فيها محمود الخطيب هتصور معاه، وأحنا اتعلمنا نحترم الكبير".