الطريق
الجمعة 20 سبتمبر 2024 12:59 مـ 17 ربيع أول 1446 هـ
جريدة الطريق
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب
رئيس مجلس الإدارةمدحت حسنين بركات رئيس التحريرمحمد رجب

بعد عرض فيلم الممر.. محمد فراج يتصدر ”جوجل” و”تويتر”

محمد فراج في فيلم الممر
محمد فراج في فيلم الممر
تصدر الفنان المصري محمد فراج، أكثر من محرك بحث على الانترنت أشهره "جوجل"، و"تويتر"، وذلك بعد عرض فيلم "الممر"، أمس الأحد لأول مرة بعد عرضه بالسينمات، حصريًا على قناة ON E.
وينتظر الجمهور اليوم إعادة عرض الفيلم على نفس القناة في تمام الساعة الخامسة مساءً، بدون فواصل إعلانية، مما جعل الفيلم يتصدر أيضًا محرك البحث الشهير "جوجل"، وذلك احتفالًا بالذكرى الـ46 لنصر أكتوبر.
وأشاد رواد مواقع التواصل الاجتماعي بالفيلم عامة، وبدور محمد فراج خاصةً، الذي أبدع في "الممر" وقدم شخصية مختلفة عن الأدوار التي يقدمها، حيث ظهر كأحد المجندين في الحرب من الصعيد وحرصه الدائم على الأخذ بالثأر لأجل بلده والانتصار على العدو.
وظهر التغريدات على موقع "تويتر" كالآتي:
- يا فندم مش المهم إني اوقع طيارة ولا اتنين، المهم إن اللي في الطيارة يكون شافني وأنا واقف قدامه مخايفشي وهيروح يبلغ زمايله إن المصريين مش جُبنا واقفين مستنينا ومش هايبينا وده سلونا في الصعيد سعادتك تقف لغريمك عينك في عينه ويبقي عارف انك هتاخد بتارك منه مهما عدت الايام".
- "معرفش ليه حسيت ان الممثل محمد فراج في فيلم الممر هو القبطان نبيل الحلفاوي، أدى دوره باقتدار وأبهرنا".
- "بما ان الناس كلها بتتفرج على الفيلم محمد فراج احلى ممثل في الفيلم"
- " أحمد عز وأحمد صلاح حسني وأحمد فلوكس، وييجي محمد فراج بكل بساطة يسرق منهم الكاميرا ويعمل أقوى دور في الفيلم، علشان يثبت إن التمثيل مش بالوسامه ولا العضلات"
- "ممثل عظيم جدًا"
- "محمد فراج كان شايل حرب اكتوبر على كتافه، كنت حساه بيحارب لوحده.. بس شابو والله".
وعلق "فراج " عن مشاركته بالفيلم، عبر صفحته الرسمية بموقع تبادل الصور والفيديوهات "انستجرام"، قائلًا: "صحيح ٤٦ سنه فاتوا على حرب أكتوبر لكن لما ابتديت تصوير الممر حسيت إن العمر رجع بيا ال ٤٦ سنه دول، حسيت أنا وكل كاست الفيلم اللى قدام الكاميرا واللى وراها إننا جنود مصريين بنحارب على الجبهة".
ويتعبر فيلم الممر من نوعية أفلام البطولة الجماعية، التي شارك في بطولته عدد من النجوم وهم أحمد عز، هند صبري، أحمد رزق، إياد نصار، أحمد فلوكس، محمد فراج، أحمد صلاح حسني، محمد الشرنوبي، محمد جمعة، محمود حافظ، أمير صلاح الدين، أسماء أبواليزيد، وظهر شريف منير، إنعام سالوسة، وحجاج عبدالعظيم كضيوف شرف.